اد شیرن، خواننده، ترانه‌سرا و تهیه‌کننده موسیقی انگلیسی است. او در ۱۷ فوریه ۱۹۹۱ در هالفاکس، یورکشایر غربی، انگلستان به دنیا آمد. شیرن از همان کودکی به موسیقی علاقه داشت و در ۴ سالگی در گروه کر محلی در کلیسا شروع به خواندن آواز کرد. او در ۱۱ سالگی نیز نواختن گیتار را یاد گرفت.

اولین آلبوم و مهاجرت به لندن

شیرن در سال ۲۰۰۴ اولین آلبوم مستقل خود را به نام Spinning Man منتشر کرد. او در سال ۲۰۰۸ برای گسترش کار حرفه ای خود به لندن مهاجرت کرد و در همانجا بود که برای اولین بار نواختن در سالن های کوچک را شروع کرد. در فوریه ۲۰۱۰، شیرن ویدیویی از خود در SBTV منتشر کرد که باعث شد رپر معروف Example وی را به همراهی در تورش دعوت کند. در فوریه سال ۲۰۱۰، او با انتشار آهنگ Loose Change مورد تحسین منتقدان قرار گرفت.

رتبه ۲ آیتونز و اجرای برای 1000 نفر

در سال ۲۰۱۱، شیرن یک همکاری به نام No. 5 Collaborations Project با خوانندگانی دیگری همچون Devlin، Ghetts و Sway انجام داد. با این همکاری، شیرن بدون کمک هیچ آژانس سرگرمی و یا تبلیغی توانست به جایگاه 2 آیتونز دست پیدا کند. در سال ۲۰۱۱، شیرن اولین نمایش عمومی خود را بصورت رایگان و برای بیش از 1000 طرفدار اجرا کرد و همین سال اولین بار با شرکت Asylum Records قرارداد امضا کرد.

شیرن در 26 آوریل ۲۰۱۱ در برنامه تلویزیونی Later حاضر شد و اولین آهنگ «رسمی» خود به نام The A Team را در قاب تلویزیون خواند. این آهنگ 6 هفته بعد رسما منتشر شد و با فروش بیش از 58 هزار نسخه در هفته اول وارد جایگاه 3 چارت موسیقی UK Singles شد. این آهنگ اولین و پرفروش ترین تک آهنگ و در مجموع پرفروش ترین آهنگ سال در 2011 بود که در جدول های موسیقی در سراسر جهان به موفقیت دست یافت.

آلبوم های Ed Sheeran

آلبوم آغاز به کار شیرن، + (۲۰۱۱)، به صدر جدول آلبوم‌های بریتانیا رسید. این آلبوم شامل تک‌آهنگ از لحاظ تجاری موفق «گروه بهترین‌ها» بود. او در سال ۲۰۱۲ برنده دو جایزه بریت در رشته بهترین هنرمند انفرادی مرد بریتانیایی و هنرمند برجسته بریتانیا شد.

دومین آلبوم شیرن، x‏ (۲۰۱۴) در سراسر جهان به موفقیت تجاری دست یافت و دومین آلبوم پرفروش سال ۲۰۱۵ شد. این آلبوم در مراسم بریت ۲۰۱۵ جایزهٔ آلبوم سال را کسب کرد. یکی از تک‌آهنگ‌های این آلبوم، «بلند بلند فکر کردن»، در سال ۲۰۱۶ جوایز گرمی ترانه سال و بهترین اجرای پاپ تک‌نفره را کسب کرد.

سومین آلبوم شیرن، ÷ («تقسیم»)، پرفروش‌ترین آلبوم سال ۲۰۱۷ شد. دو تک‌آهنگ نخست این آلبوم، «قلعه روی تپه» و «شکل تو»، در شماری از کشورها رکوردهایی به نام خود ثبت کردند. چهارمین تک‌آهنگ، «بی‌نقص»، نیز موفق بود و در صدر جدول فروش اکثر کشورها قرار گرفت. او در آن سال از سوی فدراسیون بین‌المللی صنعت فونوگرافی، هنرمند موسیقی جهانیِ سال نام گرفت.

شیرن در سال ۲۰۱۹ چهارمین آلبوم خود، = (برابر)، را منتشر کرد. این آلبوم نیز به موفقیت تجاری دست یافت و در صدر جدول آلبوم‌های بریتانیا و ایالات متحده قرار گرفت.

شیرن در طول حرفه خود جوایز متعددی را از جمله چهار جایزه گرمی، چهار جایزه بریت، چهار جایزه ام‌تی‌وی اروپا و یک جایزه موزیک ویدئوی ام‌تی‌وی به دست آورده است. او یکی از پرفروش‌ترین هنرمندان موسیقی در جهان است و بیش از ۲۰۰ میلیون آلبوم در سراسر جهان فروخته است.

شیرن علاوه بر موسیقی، در زمینه بازیگری نیز فعالیت دارد. او در سال ۲۰۱۶ در فیلم «بچه بریجت جونز» و در سال ۲۰۱۹ در فیلم «دیروز» ایفای نقش کرده است.

در اینجا برخی از آهنگ های معروف اد شیرن آورده شده است:

The A Team
Sing
Shape of You
Castle on the Hill
Perfect
Galway Girl
Thinking Out Loud
Shape of You
Perfect

شیرن یک هنرمند محبوب و موفق است که موسیقی او میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است.

برای تماشای بهترین کارهای Ed Sheeran در آهنگ ویدیو کلیک کنید‌.

منبع